לאחר שכבשו האופניים החשמליים לא מעט ערים, הגיע כלי הרכב הממונע גם ליישובים הקטנים, ובהם הקיבוצים. הם גודשים את הכבישים ואת המדרכות, ואף את הדרכים הבין־עירוניות.

"מי הסכים שבנו יישלח למוות?". אופניים חשמליים, צילום המחשה: יריב כץ

הבעיה הולכת ומחמירה עם העלייה המטאורית בשיעור הנפגעים בתאונות שבהן מעורבים רוכבי אופניים חשמליים, לא פעם ילדים ובני נוער.

המקרה האחרון, של תאונת פגע וברח שבה נדרס למוות רוכב האופניים ארי נשר בן ה־17, היה הקש ששבר את גב הגמל מבחינתו של מוטי שני מנען. הוא החליט לעשות מעשה, ופתח בקמפיין להוצאתו של הכלי אל מחוץ לחוק.

שני, מתנדב במד"א ובמשטרת התנועה, מספר כי בשנים האחרונות הוא היה עד לכך שנושא האופניים החשמליים הופך לבעיה שמוסדות המדינה אינם יודעים כיצד לטפל בה.

"הגיע הרגע שנביט פנימה לתוכנו ולגולם שיצרנו", כתב בשבוע שעבר בעמוד הפייסבוק שלו, "שנביט לרפיסוּת שאנו מגלים לנוכח הסכנה המתגלגלת על שניים: האופניים החשמליים. הגיע הרגע שנעצור ושנשאל את עצמנו: מי נתן? מי אישר? מי ייבא? מי מכר? ומי הסכים שבנו בן העשרה יישלח למוות. כן, למוות".

בפוסט, שזכה לתהודה רבה, הפנה שני אצבע מאשימה כלפי ההורים המסכימים לילדיהם הקטינים לרכוב על כלי הרכב הממונע מבלי לדעת את חוקי התנועה ותוך כדי חשיפה של ממש לסכנות שבכביש.

"אני מאשים אתכם, ההורים, על שנתתם את הסכמתכם ושלחתם את בניכם אל התופת שבכביש. אני מאשים אתכם, ההורים, על שלא היה אכפת לכם שבניכם הורסים חיים של נהג אחר (ואינני מלמד חלילה סנגוריה על נהג שיכור שנטש).

"אני מאשים אתכם, ההורים, על שנתתם במו ידיכם כלי משחית בידיו של ילד מבלי שלמד תמרור מהו; מבלי שידע סכנה בכביש מהי; מבלי שידע לקבל אחריות על חייו. בשנה האחרונה 'אספתי' מהכביש רוכבי אופניים חסרי אחריות שדפקו את חייו של נהג אחר.

"נהג הפוגע ברוכב אופניים ייעצר אוטומטית, רישיונו יישלל, הוא יוזמן לחקירה - ומה לא? חודשים על גבי חודשים אני מתבונן כאיש מד"א מן הצד, ושואל בסיומה של כל משמרת: עד מתי נסתיר את העובדות? יום־יום אני רואה כמעט תאונה; יום-יום אני רואה את ההפקרות שנכנסה לחיינו".

במקביל הוא מלין כלפי הרשויות, ובראשן משרד התחבורה, על כך שנתנו יד לדבריו לפריחתו של העסק הכלכלי הנרחב של תחום האופניים החשמליים.

"כאילו שלא חסרות צרות בקרבנו, והזמנו עוד", כתב בפוסט. "אני קורא לקמפיין ציבורי כדי לעצור את מכירת האופניים החשמליים לכל גיל; לעצור ולחסום את נסיעתם בכבישים ובדרכים ראשיות. אני קורא למחוקקים להטיל סנקציות של ממש על שימוש באופניים חשמליים, ולמשטרת ישראל - לאכוף אחת ולתמיד את החוק".

שני (68) הוא גמלאי, ופעם בשבוע הוא מתייצב לתורנות במד"א, בעיקר באזור השפלה. נוסף על כך הוא יוצא פעם בשבועיים בניידת למשמרת של משטרת התנועה בכבישי האזור.

"כבר חודשים רבים אני רואה את הסכנות בכביש לרוכבי האופניים החשמליים", הוא אומר. "פיניתי לבתי חולים עשרות ילדים ומבוגרים שנפצעו, והנושא הזה הוא בדמי. אני חושב שאנחנו בבעיה רצינית מאוד של התנהגות תעבורה ושל אכיפה".

מה מאפיין פגיעה ברוכב אופניים חשמליים?

"חבלות בכל הגפיים ובאגן, שפשופים קשים ממריחה על הכביש, ולפעמים פגיעת ראש. אני פוגש את ההורים אכולים מדאגה בחדר המיון של בית חולים קפלן ברחובות או אסף הרופא בצריפין, שמולם אני עובד. אני רואה את נזקי הגוף, וכואב לי שאין מי שעוצר את התופעה הזאת".

לאסור רכיבה של נערים שלא יודעים חוקי תנועה זה מובן, אבל הקריאה הגורפת שלך לאסור מכירת אופניים חשמליים לכל גיל שנויה במחלוקת. האופניים החשמליים הם פתרון טוב לתנועה בעיר וגם בקיבוץ, ויש הרבה רוכבים שמקפידים על חוקי התנועה.

"יש לנו בעיה כחברה וכמדינה לטפל באופן כולל בנושא הזה, ולכן אני קורא לעצור בשלב הזה את כל מכירת האופניים החשמליים. הרופאים בחדרי המיון האורתופדיים והכירורגיים בכל בתי החולים מספרים על עלייה דרמטית במקרי תאונות של אופניים חשמליים בשנתיים האחרונות.

"יש לנו בעיה כחברה וכמדינה". שני, צילום: אלבום פרטי

"זה מחריד לראות ילד בן 12 או אפילו מבוגר בן 26, שלא מבין שהוא רוכב בעצם על קטנוע ומגיע מרוסק לבית החולים עם שברים ופגיעות אגן. הממסד בישראל יצר את הגולם הזה לפני שבנה מסגרת התנהגותית־תחבורתית.

"נערים צעירים, שאינם יודעים מה המשמעות של תמרורים ושל חוקי תנועה, מרשים לעצמם לנסוע בכבישים עירוניים ובין־עירוניים במהירות של עד ארבעים קמ"ש בלי שהוכשרו לזה. אני אומר בכאב שאנחנו נמצאים כיום בחוסר שליטה מוחלט בנושא, והכעס שלי נובע מהמצב הזה".

למה אין שליטה במצב?

"כי כמעט ולא נחקקו חוקים או תקנות של משרד התחבורה, ואין למשטרה יכולת לאכוף רכיבה בטוחה.

"אני יוצא עם השותף שלי למשמרות של משטרת התנועה בכביש 40 המסוכן, רואה את הרוכבים הצעירים משתוללים ומזגזגים בצורה מסוכנת על הכביש, ואין על זה אכיפה. נוסף על זה שהם מסכנים את עצמם, הם מסבכים נהגים טובים שפוגעים בהם לא באשמתם".

הפוסט של שני עורר תגובות רבות. רובן תמכו בעמדותיו וקראו להסדרת הנושא. כשהוא נשאל אם הוא מאמין שמשהו ישתנה בעקבות התאונה המזעזעת שהביאה למותו של ארי נשר ז"ל, הוא לא נשמע אופטימי במיוחד.

"פעם עליתי להעיד כשוטר במשפט תעבורה של נהג שנתפס שיכור", הוא מספר. "כשעורך הדין של הנהג צלב אותי בשאלות, לא התאפקתי ואמרתי שהוא מגן על לקוח שהוא פוטנציאלית רוצח על הכביש. בנקודה הזאת התערב השופט ואמר לי: 'אדוני השוטר, אתה לא אחראי על הערכים ועל המוסר במדינת ישראל. תענה לעורך הדין'.

"באותו רגע הבנתי שאנחנו חברה מקולקלת בעניין הזה, ולכן אני לא בטוח שהקריאה שלי לשינוי המצב אכן תעזור. ובכל זאת, אני לא מתייאש. אני רוצה לגייס כמה שיותר אנשים לקמפיין גדול שיקרא להסדרת נושא האופניים החשמליים, או להפסקת מכירת האופניים. אני מקווה שנצליח בזה".