במסיבת עיתונאים הודיע שר החינוך נפתלי בנט כי תוכנית משרד החינוך "לתת חמש" השיגה את יעדיה. "בחלוף שלוש שנים בלבד מהשקת התוכנית הלאומית", אמר בנט, "המספרים מדברים בעד עצמם: הכפלנו את מספר הלומדים בחמש יחידות מתמטיקה. הבטחנו - וקיימנו.

מסיבת העיתונאים (צילום: לע"מ)

"צמצמנו פערים, והזנקנו את הפריפריה. אני מתרגש להביט היום בעיניים של 18,000 תלמידים ולומר להם: עשינו את זה".

כשבנט מדבר על הפריפריה הוא מתכוון בין השאר למועצה האזורית שער הנגב, שבה גדל במידה ניכרת מספר התלמידים שניגשו לחמש יחידות מתמטיקה בבחינת הבגרות בתקופת התוכנית הלאומית. 40 תלמידים בקיץ 2018, לעומת 16 בלבד בקיץ 2014.

כשדורית וייץ (ברור חיל), רכזת המתמטיקה בבית הספר האזורי שער הנגב זה כעשור, מתבקשת לתאר כיצד חל המהפך בבית ספרה, היא מדברת יותר על ערכים ופחות על מספרים. "החלטנו בבית הספר שאנחנו משנים את התפיסה באשר למתמטיקה בכל השלבים", היא מספרת.

"אנחנו משקיעים בתלמידים כבר מכיתה ז', באמונה שנראה את התוצרים במשך כל השנים. אנחנו נותנים הזדמנות שווה כבר מכיתה ז', ולא מפרידים את התלמידים לרמות לימוד שונות בכיתות ז'-ח', אף על פי שהם מגיעים מבתי ספר שקיימת ביניהם שונות ברמת המתמטיקה.

"בשנתיים אלו הם לומדים על פי מודל ראשי הקבוצות, הפועל על פי שלושה קריטריונים: בחירה, הטרוגניות ושיח. התלמיד בוחר איך הוא לומד ועם מי, הלימוד הוא בקבוצות הטרוגניות של בנים ובנות, וכמובן מעודדים את השיח".

אבל לא כולם מתחברים למתמטיקה.

"כשקיבלתי את ריכוז המקצוע, מתמטיקה נחשב לדבר הכי מפחיד ומאיים בישראל בכלל ובבית הספר שלנו בפרט. החלטתי שאני מייצרת מהפכה המשנה תפיסה הן אצל התלמיד והן אצל המורה. אני משתמשת במתמטיקה ככלי אתי־מוסרי שמשפיע גם על תחומים נוספים.

"למשל, התלמידים החזקים הם אלו העוזרים לחלשים ולבינוניים, ונוצרת מעין אחוות לוחמים של כל הרמות. אנחנו ממליצים לכל תלמיד להשתבץ ברמה מסוימת, אבל אם תלמיד מתעקש ללמוד ברמה גבוהה יותר, הדלת תמיד פתוחה בפניו.

"כך נוצרת אצל התלמיד מוטיבציה להוכיח - להוריו, לחבריו, למוריו ולעצמו - שהוא יכול להצליח ללמוד ברמה הגבוהה ביותר, והרצון הזה בא ממנו ולא מאף אחד אחר. כמובן, אנחנו מנחים אותו ועוזרים לו להשיג את היעד שהציב לעצמו".

וייץ מציינת שהמצב בעוטף עזה משפיע על התלמידים, ולכן מוצדקת החלטת השר בנט להעניק הארכת זמן במבחני הבגרות לתלמידים בעוטף. "גם לפני כן", היא אומרת, "כשביקשתי ממדור הבחינות הארכת זמן, תמיד נעניתי בחיוב".

שער הנגב אינו לבד. אילנה נולמן, מנהלת המינהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך, וראובן לייבל (איל), מפקח המחוז, מציינים שגם בחינוך ההתיישבותי, כמו בכל המחוזות האחרים, הושג היעד והוכפל מספר התלמידים בחמש יחידות מתמטיקה.

"2,674 תלמידים, שהם 18 אחוזים מתלמידי י"ב בחינוך ההתיישבותי, נבחנו השנה בחמש יחידות במתמטיקה, לעומת 1,423 תלמידים (11 אחוזים) בשנת 2014. מדובר בעלייה מרשימה של 1,251 תלמידים (7 אחוזים), כמעט פי שניים, שמקיפה את מרבית המועצות האזוריות בחינוך ההתיישבותי, ובייחוד בפריפריה", הם אומרים.

יש לכם דוגמאות מבתי הספר האזוריים במועצות?

נולמן: "כן. מספר התלמידים שולש במועצה האזורית יואב מ־16 ב־2014 ל־50 ב־2018, ובמועצה האזורית גזר מ־34 ל־104 תלמידים. במועצה האזורית עמק יזרעאל עלה פי 2.5 מספר התלמידים שנבחנו בחמש יחידות, מ־80 ל־201.

"כך גם במועצה האזורית גלבוע, מ־16 ל־38; במועצה האזורית באר טוביה, מ־31 ל־80; במועצה האזורית אבן יהודה הוכפל מספר התלמידים, מ־41 ל־84; במועצה האזורית לב השרון מ־66 ל־129; במועצה האזורית מנשה מ־43 ל־85 ועוד".

היו בתי ספר שבכלל לא ניגשו בהם לחמש יחידות?

ליבל: "לראשונה, בעקבות תוכנית השר, נוספו רשויות ובתי ספר שלא הגישו קודם לחמש יחידות לימוד, או שתלמידים אחדים בלבד הלומדים בהם ניגשו לחמש יחידות. כעת, בחלוף שלוש שנים מהשקת הרפורמה, חלה עלייה משמעותית במספרם.

"למשל, במועצה האזורית שדות נגב נבחן תלמיד אחד בלבד בשנת 2014, והשנה נבחנו 18 תלמידים. במועצה האזורית שפיר ניגשו שני תלמידים לבחינה ב־2014, ואילו השנה 17 תלמידים.

"במועצה האזורית בני שמעון נבחנו השנה 28 תלמידים בחמש יחידות, כמעט פי חמישה משנת 2014, שבה ניגשו שישה תלמידים בלבד".

נולמן מוסיפה שממוצע הציונים בחמש יחידות מתמטיקה בחינוך ההתיישבותי בשנת 2017 זהה לממוצע הארצי, העומד על 83. תוצאות 2018 עדיין לא התקבלו.

"הצפי הוא כי בשנת 2019 תישמר מגמת העלייה במספר התלמידים הנבחנים בחמש יחידות מתמטיקה בחינוך ההתיישבותי, בהתבסס על מספר התלמידים בכיתה י"א הלומדים בחמש יחידות", היא מסכמת.