חברת עין השלושה שנוהגת לקנות מצרכים שונים, בהם גם מוצרי מזון, במרכול בקיבוץ. לטענתה שם מסרבים לקבל בחזרה מוצר מזון שהתגלה כפגום, גם מבלי להחליף אותו באחר.

מה יעשו הוותיקים? המרכול בעין השלושה, צילום: ארכיון

"אני לא יודעת מה קורה בקיבוצים אחרים בהם ישנו מרכול המתנהל תחת הקיבוץ, ובאחריותו", סיפרה. "אבל אצלנו לא נהוג לקבל חזרה מזון שהתגלה כפגום. לדעתי מתנערים כאן לחלוטין מחוקי הגנת הצרכן, שחלים גם על מרכולים קיבוציים, וזה ממש מרתיח".

היא הבהירה כי ישנם חברים נוספים שנתקלו באותה בעיה, ופירטה את ניסיונה מול מרכול קיבוצה.

"מדובר, למשל, בלחם ארוז שנפתח בבית והתגלה בו עובש, באריזת פירות סגורה שנפתחה והכילה פירות רקובים. אותו הדבר בנוגע לגבינות קשות ורכות שנתגלו כמקולקלות או כעבשות. פעם התייחסו לכל מוצר שהיה במקרר כפסול החלפה, וכיום זה גולש למוצרים אחרים", טענה ע'.

ומה השיב מנהל המרכול כשביקשת להחזיר או להחליף מוצר מזון באחר?

"הוא אמר שזו בעיה שלי ואין מה לעשות. לא אכפת כאן לאיש שהלקוח יהיה מרוצה. לא מעטים חווים תסכול ואכזבה כשהם מבקשים להחזיר מוצר ולקבל זיכוי בעבורו.

"מילא כשמדובר בצעירים או בבני דור הביניים שמתנייעים ברכב ומסוגלים להגיע למרכולים מחוץ לקיבוץ, אבל הוותיקים שחיים כאן ואין ברשותם גלגלים נענשים שוב ושוב.

"החבר, המשמש כמנהל המרכול, עובד כאן שנים רבות והוא מסרב לטפל במוצרים שהתגלו כמקולקלים. לי זה קורה הרבה עם גבינות קשות ורכות, פירות ארוזים, לחם עם עובש".

מרסלו פלטיק, מנהל המרכול של עין השלושה, הגיב על דברי החברה המתלוננת ואמר: "אני מאשר שאין אצלנו החזרה של מוצרי מזון כלשהם, וההסבר לכך הוא פשוט. אתה לוקח מהסופר גבינה צהובה בתוקף, מגיע הביתה ולאחר זמן מבקש להחליף אותה באחרת. אותה גבינה יצאה מהמקרר ונלקחה הביתה.

"אני לא יודע כיצד נשמרה בבית הלקוח - במקרר או בחוץ. אותו דבר לגבי פירות ארוזים. האם אני יכול להחזיר אותם למדפים שלי ולסכן בכך לקוחות אחרים? הרי אין החזרת מוצרי מזון לחברות השונות.

"אני יודע שהמוצר שיצא מכאן היה מטופל כמו שצריך, אבל אני לא יודע אם היה כך גם כשנלקח מכאן. לגבי מוצרים אחרים , כמו מוצרי ניקיון והיגיינה, אין שום בעיה. אנחנו מקבלים חזרה ומזכים את הרוכש".

פרסומים של המועצה לצרכנות והאגודה להגנת הצרכן מאשרים את דבריו של פלטיק.

"בחוק, שבעיקרו נועד להיטיב עם הצרכנים, יש גם התחשבות באינטרסים הכלכליים של בעלי העסקים ובאינטרסים ציבוריים אחרים.

"לכן, במוצרים מסוימים כגון מוצרי מזון, תרופות, מוצרים מתכלים, ריהוט שהורכב בבית הצרכן, מוצר שיוצר בהתאמה ספציפית ללקוח על פי מידות או מוצרים שערכם אינו עולה על 50 שקלים, אין החוק מחייב את המוכר לקבל את הטובין חזרה", נכתב בתקנות המועצה לצרכנות.