המועצה הארצית לתכנון ולבניה בראשות אביגדור יצחקי התכנסה אתמול (ג') כדי לדון בנושא הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג. בפני חברי הוועדה הוצגה המלצת מינהל התכנון במשרד הפנים, לקדם תכנון שדה משלים ברמת דוד.

לא ניצחון, אבל הישג חשוב. מפגינים מחוץ לדיון המועצה, צילום: יעל ברניר

לבסוף החליטה הוועדה לא לקבל את המלצת מינהל התכנון לבדוק את חלופת רמת דוד בלבד, והודיעה כי גם האפשרות להקמת שדה משלים בנבטים תבחן. "אתם, חברי המועצה הארצית, הגוף העליון ביותר שיכול לקבל החלטה בנושא שדה התעופה", אמר ראש מועצת עמק יזרעאל אייל בצר לחברי הוועדה.

"אני פונה ליושרה המקצועית שלכם – שקלו את הנושא בכובד ראש ואל תיבהלו מכל שר. נתב"ג 2 לא יקום בעמק יזרעאל. מדובר בהחלטה בלתי סבירה ברמה קיצונית והיא לא תתבצע".

לדיון הגיעו גם ראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי, ראש מועצת רמת ישי עפר בן אליעזר וראש מועצת קרית טבעון דוד אריאלי, המכהן גם כחבר במועצה הארצית.

במהלך הדיון הציג אלכס גן, תושב העמק, טיעונים כנגד הקמת שדה באזור. גם היועצת המשפטית של הוועדה המרחבית יזרעאלים הוסיפה טיעונים משפטיים בנושא. איציק חולבסקי הוסיף עוד על הפגיעה בריאה הירוקה הגדולה בישראל, בחקלאות ובמרחב הביוספרי הסמוך.

עם סיומו של הדיון, שמחוצה לו הפגינו תושבי העמק, הודיעה המועצה הארצית כי תשוב ותבחן את שתי החלופות העומדות בפניה – רמת דוד ונבטים.

"ההחלטה היא הישג חשוב. עדיין לא מדובר בניצחון, אך זה בהחלט הישג שידחה את ההכרעה ויאפשר לנו הערכות נוספת", הוסיף בצר. "ההחלטה היא תוצאה של מאבק אדיר ומשולב של כל הרשויות נגד הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בתמיכת תושבי האזור".

"העובדה שחלופת נבטים לא ירדה מהפרק והיא תיבדק לעומק בניגוד להמלצת מנהל התכנון מהווה הישג גדול לרשויות, למטה המאבק ולתושבים שמשלבים ידיים לשמירה על צביונו של העמק", אמר בן אליעזר.

"יש פה שאלות מהותיות שיש לדבר עליהן. אמרתי לחברי הוועדה שכל ההתנהלות בנושא היא ההפך משיתוף ציבור. שיתוף ציבור זה תהליך שנעשה יחד עם ראשי הרשויות והתושבים, ולא רק מהצפון, אלא גם מהדרום".

"אני שמח שהכל פתוח לשכנע שחלופת נבטים טובה הרבה יותר מחלופת רמת דוד. הצלחנו לשכנע את חברי המועצה הארצית שאין לקבל את מסקנות צוות הבדיקה, וזה מאפשר לנו יכולת התכוננות טובה יותר לקראת הקרבות בהמשך", הוסיף אריאלי.

ראש מועצת מגידו חולבסקי סיכם: "הפסילה המוקדמת של חלופת חיפה היא הזויה. בראייה של 50 שנים קדימה, המקום הנכון לשדה תעופה בינלאומי מבחינה אסטרטגית ולאומית, דמוגרפית וגיאוגרפית הוא צפון הנגב. שדה בעמק יזרעאל יהרוס את העמק ויפגע אנושות בריאה הירוקה הכוללת את עמק יזרעאל, את המרחב הביוספרי מגידו ואת הכרמל".