ליל סדר בעין חרוד מאוחד (צילום: גיא ברקן)

זה קורה לכולנו פעמיים בשנה: מתקפת החגים על שלל גיוסיה, תורנויותיה, מופעיה והמטרידות ביותר: ארוחותיה.

כדיאטנית קלינית, אני מוצאת לנכון לגלות אחריות מקצועית ולחלוק עמכם מספר טיפים להתחמקות מהמכה שלא כתובה בהגדה, אך תדובר בפי כל מיד עם חלוף החג - הקילוגרמים העודפים שתסחבו עמכם על האופניים, על הקלאב-קאר או על הקלנועית:


1. לארוחה החגיגית לבשו מכנסיים מחויטים ורצוי אף מעט לוחצים. את הטרנינג המהוה שמרו למרדף אחר הטף בבית הילדים ולנמנום נינוח בעמדת השמירה.


2. הרחיקו מכם את הפיתויים שעל שולחן החג והעסיקו את הפה בריכול עם המסובים האחרים, ועליהם. אחרי הכל, גם הנשמה צריכה לשבוע.


3. הקפידו על שתייה מרובה של מים - היא תורמת לתחושת שובע, תרכך את היציאה ותגרום לכם לבלות בשירותים יותר מאשר ליד שולחן הסעודה. לסובלים מאי נוחות במערכת העיכול מומלץ להימנע מסודה.


4. אל תגזימו עם היין. גרם אלכוהול מספק 7 קלוריות - רק שתי קלוריות פחות מגרם שומן, וכמעט פי שניים קלוריות מאשר בגרם פחמימה או חלבון. הצפיפות בסדר המשותף ושירת המקהלה יסובבו לכם את הראש באותה המידה.


5. הרבו באכילת ירקות - כי לא רק לדיירי משק החי מגיע ליהנות משפע התוצרת של חדר קילופים. תפוחי אדמה, אגב, אינם נחשבים לירק כי אם לפחמימה טהורה (ועל כן נודעים גם בשמם הנוסף: תפוחי אשמה).


6. צאו להליכה נמרצת או עסקו בפעילות אירובית אחרת (ריצה, אופניים, קפיצה בחבל וכד׳) לפחות 200 דקות בשבוע. הי, לא לקטר! אבותינו צעדו במדבר 40 שנה, עלו רגלית ירושלימה לפחות 3 פעמים בשנה, ונשארו בחיים כדי שצאצאיהם כבר ינווטו עם WAZE ויתלוננו על רכבת ישראל.


7. אכלו לחם (רצוי מקמח מלא). שטח הפנים של הפרוסה קטן מזה של מצה ולכן מזמן פחות ממרחים משמינים.


ובכל זאת...

חטאתם? הפרזתם? התחרעתם על חרוסת בכפית, העברתם ליל שימורים כשהמצפון טוחן שעות נוספות ויום כיפור יחול רק בעוד חצי שנה?
לא נורא! התחילו את יום המחרת בהתארגנות קולינרית מחודשת, ופסחו בנחת על עגלות ההגשה. כי בינינו: מי שרוצה לשמור על המשקל - פשוט עדיף שלא יאכל.

מעיין שגיא, בית השיטה