בית החינוך אופק שבקיבוץ עברון נוהג לקיים מדי שנה בשלושת הימים שמקדימים את חופשת החנוכה סמינר המיועד לתלמידי כיתות ט'-י', שמופק ומנוהל כולו בידי תלמידי שכבת יא'.

האם אפשר לקלל שופט? חלל האלימות במגרשים בבית הספר

בבית החינוך, שנקרא בעבר מוסד חינוכי אופק, לומדים כ-700 תלמידים מהקיבוצים עין המפרץ, כפר מסריק, שמרת, סער, געתון, יחיעם, יסעור. למקום מגיעים גם תלמידים מישובים קהילתיים וממושבים סביב.

בכל שנה נבחר נושא משותף עליו חושבים ואותו מכינים תלמידי יא' במשך שלושה חודשים. ימי הסמינר כוללים דיונים בכיתות, הרצאות של אורחים מהחוץ ורכזי חינוך ומוזיאון המדמה מציאות מדומה שבו מופעלים התלמידים בנושא הנבחר.

השנה הוחלט להתמקד בסוגיית האלימות והבריונות בשלושה תחומים: משפחה, ספורט, פוליטיקה וממשל. תלמידי ט'-י' עברו במסלול שכלל חללים מעוצבים, ובהנחיית תלמידי יא' התבקשו להגדיר מהן בריונות ואלימות בכל אחד מהתחומים, האם יש להן מקום בחברה שלנו ואיך היו נוהגים במצבים שגוררים שימוש באלימות.

כיתה שהוסבה ל"בית משפחה" נחלקה לשניים. בצד אחד משפחה נורמטיבית, ומנגד משפחה שבה קיימת הנטייה לאלימות. הרהיטים בחלל האלים היו הפוכים, הכלים שבורים ועל הקיר צוירו דמויות חבושות של אם, בעל וילדים.

הנערים שישבו בסלון השקט התבקשו להתייחס למקורות האלימות באותה משפחה, לדרכי המניעה שלה ולהתערבות חיצונית. בכיתה נוספת נכנסו התלמידים למגרש כדורגל מאולתר ובו שני שערים זעירים. על האחד נכתב "אני מסכים" ועל השני "לא מסכים".

על הקירות נתלו גזרי עיתונות שעסקו באלימות במגרשים. התלמידים היו צריכים לעבור מצד אחד לשני בהתאם לשאלות שהופנו אליהם: "האם אתה תומך באלימות בין שחקנים כפתרון למחלוקת במשחק?", "האם אתם מצדדים בקללות שמופנות לעבר שופט מצד הקהל?", "האם ישנם מקצועות ספורט שבהם מותרת אלימות ובריונות ומדוע?".

מרבית מהנוכחים הסכימו שאפשר לקלל שופט שטעה, ושיש מקום לאלימות במקרים מסוימים ובסוגי ספורט אחרים.

החלל השלישי התמקד בתחום הפוליטי. תמונות של יצחק רבין עם המילה בוגד ושל אריק שרון לבוש כגנרל פשיסט קידמו את הנכנסים. על הקיר הוקרנו קטעים מכנסת ישראל ומפרלמנטים ברחבי העולם, שבהם נגררו הפוליטיקאים לאלימות פיזית ומילולית. כאן הייתה אחדות דעים שאם אלו נציגי העם ומנהיגיו, כדאי אולי לבחור באחרים.

עומר סלוק, תושב שלומי ורכז חברתי של שכבת י'-יא' שהפיק יחד עם 50 תלמידי יא' את הסמינר השנתי, סיפר על ההכנות. "אנחנו ממשיכים מסורת עתיקת יומין של 'אופק'. יש כאן תלמידים שגם הוריהם זוכרים שהשתתפו בסמינר כזה כשהיו תלמידים. תמיד זה לפני חג החנוכה, והפעם קיבלנו אישור מיוחד מארגון המורים שנמצא בשביתה לקיים את הסמינר.

"נעזרנו בהפקת העניין במשרתי שנת שירות שנמצאים באופק ומדריכים בקיבוצים, אבל עיקר העבודה נעשתה על ידי תלמידי יא' עצמם. זה התחיל לפני שלושה חודשים בישיבות חשיבה לקראת הפרויקט. לאחר שבחרנו בנושא הבריונות והמאבק, שמענו עליו מאנשים שונים המצויים בתחום, גיבשנו דרך להעביר את הדברים לגילאים המדוברים ועשינו סימולציות.

"אחר כך ניגשנו לבניית המוזיאון האינטראקטיבי ונפגשנו בכיתות עם הנערים לקראת יציאה אליו. נפגשנו עם דוד מזרחי, מראשי ארגון 'לה פמיליה' (אוהדי בית"ר ירושלים), שהרצה לנו על נושא 'מאלימות לסובלנות'. אנחנו כבר מתחילים לחשוב על הנושא המשותף של השנה הבאה".