"הקברט הספרותי", במסגרתו אירחה לא מכבר שרהל'ה שרון את הסופר עמוס טלשיר (בן קיבוץ מעלה-החמישה) - היה, לטעמם של רבים, אחד האירועים המרגשים שנראו אי פעם על בימת "בית גבריאל".

עוד שיתופי פעולה אמנותיים מקיבוצים:
הרומן של אסף ענברי ואריאל הורוביץ עם "הביתה"
אפלפלד וקופפרמן: דיאלוג אמנותי בקיבוץ
עוד סיפורים קיבוציים בעמוד הפייסבוק של "ידיעות הקיבוץ"

במופע, הקרוי "אחד מהפרובינציה", מגיש טלשיר סיפורים קצרים מתוך רומן חדש בשם זה שיצא לאחרונה (הוצאת "גוונים"), בעוד שרהל'ה שרה ומלווה אותו, עם זמרים נוספים, בלקט של שירים רומנטיים שמטלטלים בין שמחה לעצב, תוך ערגה לנופים ולנעורים שנצרבו בזיכרון.

"ההיכרות שלי עם שרהל'ה", מתאר עמוס טלשיר, "התחילה לפני כשנה. באנו, כמה חברים יוצאי להקת הנח"ל, לבקר באפיקים את ידידי אמוץ ברונטמן, ואז הוא אמר 'יאללה בואו נעשה ערב במועדון הזמר'. בתום החלק הראשון של המועדון הפגיש אותי אמוץ - כינויו בלהקה היה איימץ - עם שרהל'ה. היא שואלת אותי מה אני עושה, ואני עונה לה 'כותב'. מה כתבת, היא שואלת, וסיפרתי לה על ספרי 'טרזן יופיע פתאום' שיצא אז.

"כשהתחיל החלק השני הזמינה אותי שרהל'ה לבמה וביקשה שאומר משהו על הספר שכתבתי. תוך כדי שאני מספר, היא מעירה לי: 'אתה יודע, במועדון שלנו אנשים עולים לבמה כדי לשיר'. ואז שרתי את 'הלך הוא יום אחד בדרך לבאר שבע', כי אני בא מהעיר הזו, ומאז נקשרה ביני לבין שרהל'ה ידידות מופלאה שבאה לביטוי בשיתופי פעולה במהלך השנה כולה".

פרובינציה או פריפריה
אחד משיתופי הפעולה התקיים ביולי השנה, בכנרת, באירוע יוצא דופן במלאות שבע שנים למותה של נעמי שמר. בערב נטלו חלק 800 איש שגדשו כל פינה באולם רחב הידיים. במהלך הערב ביצעו עמוס ושרהל'ה עיבוד חדש, מעין בלדה, לשיר "בהיאחזות הנחל בסיני". ערב דומה עומד להיות מופק ביולי הבא. "בסיום הערב", מתארת שרהל'ה, "אמרתי לעמוס: 'בוא נראה מה אפשר לעשות יחד', והחלטנו ללכת על ערב משותף לרגל השקת ספרו החדש, 'אחד מהפרובינציה'".

מדוע השתמשת במונח "פרובינציה" ולא "פריפריה"?
עמוס טלשיר: "אני עומד על ההבדל ודנתי עליו גם בין חבריי המשכילים ממני. המילה פריפריה מתייחסת למרחק ולמעמד סוציו-אקונומי. פרובינציה, לעומתה, מתייחסת להיבט התרבותי ואין לזה קשר למעמד כלכלי. הספר מתייחס לשוני התרבותי שבין אחד מהפרובינציה לבין המטרופולין".

שרהל'ה שרון: "עמוס ואני עבדנו על המופע כמה חודשים, במהלכם הולחנו כמה חומרים שלו והתחלנו לכתוב את הדיאלוגים. עמוס הכין את קטעי הסיפורים ואני את ההפקה המוזיקלית, ששילבה שירים שמתאימים לאופי הסיפורים. עלו רעיונות רבים והיו המון פגישות וחזרות עם הזמרים והנגנים שבחרתי. ההפקה המוזיקלית היתה חדשה ומורכבת, והיוותה עבורי אתגר של ממש".

שרהל'ה אף פנתה לבת כיתתה, שרה גנץ, שהכינה עבור הערב מצגת שליוותה את האירוע לכל אורכו. במהלך ההכנות פנתה גם לשלמה גרוניך בבקשה שילחין אחד משיריו של טלשיר, והוא נתן את הסכמתו שגיא אלתר (24, אשדות-יעקב איחוד) יבצע אותו. "אחר-כך שאל אותי עמוס, אם גם אני רוצה לקחת משהו", נזכרת שרהל'ה. "אמרתי 'בשמחה' ואז נתן לי את מילות השיר 'לא שייך', עליו עשיתי עיבוד יחד עם הקלידן זאב זוהר. הביצוע של שני השירים היה מרגש מאוד עבורי ועבור עמוס".

סטנד-אפ ספרותי
"כשדנו בשאלה מה יהיה אופי האירוע", מתאר עמוס, "העדפתי מופע תיאטרלי. ראיתי לא פעם אירוח של סופרים, ואני עצמי התארחתי בערבים כאלה, ולדעתי זו מדיה לא מוצלחת מבחינה תקשורתית. החלטתי אפוא ללכת על מעין סטנד-אפ, כלומר לספר בעל-פה גרסה מעובדת מתוך הספר. זה היה ניסיון ראשוני ולא ידעתי איך הקהל יקבל מצב שבו אני קורא כמויות גדולות של טקסט. למרות שאין לי ניסיון בסטנד-אפ ספרותי, הגעתי למסקנה, תוך כדי האירוע עצמו, שאני צריך לקצר קצת את הסיפורים, כלומר להדק אותם, וכך אעשה במופעים הבאים".

עמוס טלשיר, שהוא עצמו יוצא להקת הנח"ל, נמנע מלשיר במופע, והסתפק בקטעי קריאה. "אני אוהב מוזיקה", אומר טלשיר, "אבל שירה לא באה לי טבעי, ולכן אני מעדיף לכתוב, ואם לא לכתוב אז לדבר".

מה אתה עושה בנוסף לכתיבה?
"אני נגר מקצועי, אבל איני מתפרנס מכך. יש לי חבר נפש שהוא נגר אמן, ואני בא אליו כשהוא צריך אותי או כשאני צריך אותו. הוא לא משלם לי ואני לא משלם לו. זה קשור לפסק הזמן שעשיתי לאחר שפרשתי לפני חמש שנים ממסלול של שלושים שנות חיים בהן ניהלתי חברת פרסום גדולה והובלתי קבוצה של חברות בתחום התקשורת, האינטרנט והפרסום. אחד הדברים שחשבתי שאני רוצה לא לעשות יותר, זה להיות נתון למָרוּת של לקוחות, של שירות, של כסף. לא רוצה להיות שם יותר. שבעתי מזה. היום אני עושה רק מה שאני רוצה, או מה שהילדי