הגלריה של קיבוץ יפעת מקפידה להציג תערוכות אמנות ואומנות לכל אורך השנה. מדובר בשיגעון-לדבר של חברי הקיבוץ האמן יחזקאל עזרוני ורעייתו מילכה המסייעת בידו, שפועל מתחילת שנות התשעים. הגלריה שוכנת בסמוך לארכיון וחדר ההנצחה של יפעת, והיא מחמיאה לעבודות הקיר והרצפה המוצגות בה. כך גם לתערוכה "אישה-מלאך-יחסים" של האמן עמי ליבנה, שמוצגת בה כעת ועד לסוף החודש (26.2).

בואו להצטרף לעמוד שלנו בפייסבוק

עמי ליבנה, חבר קיבוץ גניגר שלמד אמנות ב"אורנים" אי אז בשנות השמונים, בעברו טייס מסוק בחיל האוויר ומזכיר קיבוץ וכיום רפתן גאה, מפליא לצייר ולרשום סצנות ארוטיות המפגישות אישה ומלאך. על פי מועד הייצור של הרישומים (תחילת ואמצע שנות התשעים) אני למד שליבנה כבר אינו מצייר, וחבל. יש לו קו משוחרר, וירטואוזי במקרים מסוימים (ראו רישומי הסוסים), וגם הרבה מה להגיד.

את העימות שמתקיים מאז ימי בראשית בין אדם למלאך (או בין גוף לרוח) הפך ליבנה למפגש נוטף זימה וכוח בין גבר מכונף לבין אישה הנכנעת תחת כובד גופו. בצבעי שחור-לבן או חום סיינה "עתיק" מתכתב ליבנה עם סיפור העקידה או הקורבן האנושי לאל. כאשר האישה נעדרת מהמצע, נראה הגבר העירום כשהוא מובס, שפל איבר, וכנפיו שמוטות כלאחר אביונה. גם אם כוונת האמן אינה מתפענחת בנקל, ברור שמדובר בציור כבד משקל ומיומן. ציורי הצבע היו פחות טובים בעיניי, כמו גם הרישום שיצר ליבנה באמצעות חוטים דקיקים. התקווה היא שתערוכה זו, שבאה לאחר שנים רבות של שתיקה, תדרבן את עמי ליבנה להמשיך ליצור.

עיצוב המכונה
בגלריה של ראש-הנקרה נפתחה "אדמכונה", התערוכה היפה של האמן הצעיר כרמל שפע (אוצרת - רבקה סיני). כרמל, בן קיבוץ ראש-הנקרה, למד עיצוב תעשייתי ב"בצלאל" - דבר הניכר בדרך בה הוא מטפל בחפצים וב"רדי מייד", ובכושר ההמצאה המוכח שלו. נראה שהדברים עדיין אינם מגובשים דיים, שהם משמשים את כרמל כמעין מעבדה משוכללת, ובכל זאת ישנם בתערוכה כמה דימויים מעניינים שזכו לטיפול מרתק.

על הקיר המרכזי, מהמדרגות בואכה תוככי הגלריה, מוצג תבליט פוליאוריטן (מעין חומר מוקצף שהתגבש ונקרש) המדמה מנגנון ענק של שעון שיצורים זעירים מתקיימים בתוכו. טבילתו של המנגנון הענק בחול ים הפכה אותו למעין מאובן מהפנט ביופיו. הזמן העתיק והחדש משמשים כאן בערבוביה. על הרצפה יצר שפע מעין "גולם" גדול ממדים שתפרחת ירוקה ועדינה מצמחת מתוך אדמת החמרה שהונחה בתוך גבולות גופו.

בחלל נוסף הציב האמן הצעיר אבן הסובבת על צירה כשדמויות אנוש זעירות ניצבות עליה. על הקיר תלויים רישומים של כלי רכב צבאיים המטופלים בכתמי צבע. רישומים אלה, ודומים להם הממוקמים בחדר המרכזי של הגלריה, חלשים בהרבה מעבודות הפיסול. דווקא כשהוא חורץ רישומים על גבי "עצים" מזדמנים, הוא מצליח לרגש. כוחו של כרמל שפע ניכר בתלת-ממד ובגיבוש חומרים שיוצרים גופים מרתקים למראה. טוב יעשה אם יתרכז באלה, ולא בציור, המשמש לכל היותר כלוויית חן לדבר האמיתי.

נעילת התערוכה: 26.2.