ספרו החדש של נתן שחם (בית-אלפא), "לוח חלק" (הוצאת "זמורה ביתן"), מתרחש בקיבוץ של ימינו, על רקע תהליכי ההפרטה שעובר קיבוצם של הגיבורים. מתוך הספר עולה התחושה שההפרטה היא תהליך שלילי: "שוב אין הקיבוץ נבחן על פי נאמנותו לעיקרון המכונן - מכל אחד לפי יכולתו של המשק ולכל אחד לפי צרכיו - אלא לפי יכולתו של המשק לשרוד במערכת כלכלית שאין בה חמלה כלפי בטלנים" (עמ' 326).

גיבורי הספר מתחלקים לכמה קבוצות: הדור המייסד, הוותיקים, בני 88-87, ההולכים ונעלמים מהבמה בדרך הטבע - הם נגד השינוי, אך חוץ ממחאה פסיבית וסמלית, כמו התייצבות עיקשת לארוחת הבוקר פן יסגרו גם את הארוחה הזו, אינם יוצאים נגד השינויים. המייצג הבולט שלהם הוא ארנסט, פרופסור לפילוסופיה, יקה, שעמד תמיד מול הפיתוי לעזוב את הקיבוץ ולעשות קריירה בחוץ, אך עקרונותיו הסוציאליסטים והקיבוציים לא הרשו לו לעשות זאת. אנו פוגשים אותו בערוב ימיו, כאשר הוא מאושפז בבית הסיעודי של הקיבוץ, מבולבל, מאבד את זיכרונו, בדרך להיות "לוח חלק". עם מותו, מתכוננים בני הדור הצעיר לשרוף את הספרים בספרייתו הענקית, שאין להם דורש.

בני הקיבוץ הם כולם משקיסטים צרי אופק בספרו של שחם. יש להם נימוקים מאוד משכנעים בכל עניין, אבל כולם מיוסדים על חומרנות, רציונליזם זול, וחוסר הומניות. למרות שהם מתחשבים בוותיקים, ובינתיים מוותרים להם פה ושם, הם מובילים את ההפרטה כתהליך ההולך ומקיף יותר ויותר תחומים, שבלתי-ניתן לעצור אותו.
שחם, שמבקר את השינוי ללא הרף, שם ללעג גם את אחד הנימוקים של הקיבוץ המתחדש, כאילו בשיטה החדשה תהיה לחבר חירות רבה יותר.

גיבור הסיפור, חנן, משתייך ולא-משתייך לדור הוותיקים. הוא צעיר מהם ב-15 שנה, אך קרוב אליהם ברוחו. אף הוא שולל את הכיוון החדש אליו הולך הקיבוץ, אך גם מבין את ההכרח שבו.

אשתו של חנן, בהירה, שנפגעת בתחילת הספר מתאונה (המהווה סמל די ברור), בה היו מעורבים כמעט כל גיבורי הספר הזקנים, סובלת גם בגופה וגם מאובדן זיכרון חלקי. גם היא בדרך להיות "לוח חלק". לאורך רוב הספר היא מאושפזת בבית הסיעודי שבקיבוץ, וחנן, המבקר אצלה, מנהל מאבק נגד אובדן הזיכרון המשתלט עליה. שחם יוצר הקבלה בין גורלה לבין מצב הקיבוץ: "בהירה הלכה לעולמה בשבוע שבו נסגר חדר האוכל" (עמ' 361).

בכלל, התפישה המוצגת בספר היא שהזיכרון הוא זהות האדם, ונשאלת השאלה אם לא מוטב לו, לאדם, כאשר המציאות משתנה ללא הכר, להפוך ל"לוח חלק" - לאדם ללא מטענים, ללא היסטוריה ואידיאולוגיה המכבידות עליו להסתגל לשינוי הקיצוני של הקיבוץ.