התערוכה הרטרוספקטיבית של טל מצליח, בת ותושבת קיבוץ כפר עזה (זוכת פרס רפפורט לצייר ישראלי בכיר לשנת 2009), המוצגת במוזיאון תל אביב - נקראת, בצדק, "הקונספט הלך לטייל". מצליח אמנם מזוהה למרחוק עם מצעי העץ הגדולים והקטנים, שצבעוניות ססגונית ומרהיבה - המבוססת על קווקווים אינסופיים ורבבות נקודות - גודשת אותם עד להתפקע, אבל נשואי עבודתה הקונספטואליים ("מושגיים", בעברית תקנית) מטיילים במרחב הפנימי והחיצוני, ללא מגבלות זמן ומקום.

"הפרעת הקשב" המרהיבה הזו מזמנת חוויה כמעט אקסטטית, שמזגזגת בין יפי העולם לכיעורו ובין הפגום למושלם. טל מצליח מסוגלת - בנשימה אחת, נטולת רחמים עצמיים ורצינות יתרה - לתאר במכחולה את האנשים הפגומים שעורם מוכתם ומצולק, ואת "ארץ הפלאות" המשתרעת בין עזה לכפר-עזה. היא מציירת פאלוסים זקורים או מושפלים, שנדמים יותר כצעצועים מאשר כאיברים זכריים, ובעלי חיים כנחש, תנין ודג תקיפה, שמאיימים רק "בכאילו". לא אחת היא משלבת ביטוי או משפט שבהיר רק לה, כחלק מהמנעד האסוציאטיבי מחריש העיניים, ואז חוגג הבלגן המאורגן את ניצחונו השלם.

הציורים של טל מצליח משיקים לאמנויות "נשיות" כאריגה, רקמה ותפירה (למרות שמדובר בצבע ובדו-ממד), אבל באופיים הם נטולי אפיון מגדרי, ודאי לא נשי. חוץ מהסדרה המתמקדת בדמויות נשיות וילדיות, שהיא המוקדמת מהשאר, יוצרת מצליח גוף עבודות גדול העוסק במוטיבים מיליטנטיים כמו מסוקי קרב, נשים משופדות על אפים או גידולים מחודדים, כאוס שקושר בין המורבידי לבין חיות זורמת ושוצפת.

"הקונספט הלך לטייל". עבודה של טל מצליח (צילום: באדיבות המוזיאון)

לכו לטייל בעקבות הקונספט הסהרורי של טל מצליח במוזיאון תל אביב. תערוכה טובה מזו לא תמצאו בחודשים הקרובים בתל-אביב, וגם מחוצה לה. התערוכה תינעל ב-19.6.