השבוע הכנתי שוב את רסק העגבניות הסודי שלי – זה שכל מי שטועם ממנו דורש מיד את המתכון. מעבר להיותו טעים ברמות הוא פשוט שחקן מנצח, מולטי-טאלנט במטבח, ואפשר להשתמש בו לדברים רבים כל כך: שקשוקה, רוטב לפיצה, רוטב לפסטה, בסיס לתבשילים, ממרח שווה בכריך, רוטב לחריימה, מטבל עגבניות במקום קטשופ, ועוד.

שחקן מנצח. יחי ההבדל בין מעובד לתעשייתי

ומה אני הכי אוהבת בו? שהוא לעולם לא יוצא בדיוק כמו בפעם הקודמת. שתמיד יש בו משהו קצת שונה. שלכל רסק כזה יש אופי מיוחד משלו.
ולמה זה מה שאני הכי אוהבת? כי זה ממחיש את ההבדל העצום בין מזון מעובד למזון ביתי. למזון מעובד, שמייצרות מכונות במפעל, יהיה תמיד אותו טעם צפוי, בול כמו בפעם הקודמת.

מה זה עושה לחיך שלנו ולחיך של הילדים? זה גורם לנו, ובעיקר לילדים, להתרגל לטעמים אחידים, בדרך כלל מאוד מודגשים בגלל הכמות הגבוהה של המלח, הסוכר והשומן שבהם. וכשהחיך של הילדים מתרגל לטעמים האלה, יותר קשה להם לקבל טעמים ניטרליים ועדינים יותר.

כשיד אדם מכינה את המזון, אף פעם לא נגיע בדיוק לאותם טעמים, ויש בזה משהו יפה ומרגש, שלדעתי אנחנו חייבים לשמר.

אז הנה הוא, המתכון הסודי שלי לרסק. רוצו לכולבו לבחור עגבניות, וזִכרו ליהנות מהעובדה שבכל בישול הוא יֵצא לכם קצת אחרת: טיפה יותר חמוץ, או מתוק, קצת יותר מלוח, נוטה לסמיך יותר, או לפעמים לדליל.

רסק עגבניות

מצרכים:
1ק"ג עגבניות אדומות בשלות (8-6 עגבניות)
6-4 שיני שום (לפי הטעם שלכם)
1בצל גדול מחולק לרבעים
3-2 כפות שמן זית
מעט מלח גס
כף כמון
2כפות פפריקה אדומה
כפית כורכום
מלח ופלפל לפי הטעם
*אם אוהבים חריפות אפשר להוסיף מעט פלפל שאטה

הכנה:
מחממים תנור ל-180 מעלות.
בסיר רחב (סוטאז'), שאפשר גם להכניס לתנור, מניחים את העגבניות השלמות, בצל ושום, ומערבבים אותם עם שתי כפות שמן זית ומלח גס. מכניסים לתנור לשעה וחצי (אפשר אחרי 45 דקות להפוך את העגבניות, אך לא חובה).

אדומות ויפות. בכל בישול יוצא קצת אחרת, וזה כל הקסם
מוציאים את הסיר מהתנור (זהירות, רותח!) ומניחים על הכיריים.
מבשלים את העגבניות על הגז תוך כדי ערבוב. הן יתחילו להיפתח לאט-לאט ויגירו נוזלים.

בשלב הזה מתבלים ביתר התבלינים (כמון, פפריקה, כורכום, מלח, פלפל) וממשיכים לבשל על אש קטנה כעשרים דקות. מדי פעם מערבבים.

כאשר העגבניות והנוזלים הצטמצמו במידה שמתאימה לנו, טוחנים את הרוטב בעזרת בלנדר מוט – והנה לכם בסיס של רסק עגבניות שיכול לשמש אתכם כמעט לכל דבר.

לשדרוג תזונתי ניתן לבשל רבע כוס עדשים כתומות במעט מים, ולהוסיף לשלב הטחינה.

הכותבת היא מאיה נוסבאום, תזונאית ילדים מקיבוץ נען, בעלת תוכנית הליווי אונליין "מהפך במטבח" מבית FOOD NANNY. מוזמנים לשאול בעמוד הפייסבוק, באינסטגרם, או בטלפון: 054-7696100