מכירות מפעלי הקיבוצים הגיעו בשנה החולפת לשיא של 44.9 מיליארד שקלים. כך עולה מהסיכום השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית. מדובר בגידול של שני אחוזים לעומת המכירות ב-2017, שעמדו על 44 מיליארד שקלים.

ומה עם האינטרס הלאומי? דרוק, צילום: איגוד התעשייה הקיבוצית

מסיכום הנתונים שגיבשה מנהלת המחלקה הכלכלית באיגוד, שלומית ארבל, עולה שהיצוא הגיע ל-15 מיליארד שקלים, גידול של קרוב ל-3% לעומת השנה הקודמת.

המכירות בשוק המקומי, לעומת זאת ירדו, בכ-1% והגיעו ל-12.5 מיליארד. עוד מעלים הנתונים שכ-9 מיליארד שקלים ממכירות המפעלים הקיבוציים מקורם בחברות ובמפעלי בת הממוקמים בחו"ל. בתחום זה נרשמה עליה משמעותית של 7.5% ביחס לשנת 2017. חלקם של המפעלים האזוריים במכירות נותר יציב בשיעור של 8.4 מיליארד שקלים.

מנכ"לית איגוד התעשייה הקיבוצית, מרים דרוק, אמרה שהיקף היצור של הקיבוצים מחוץ לגבולות המדינה הולך ומתגבר כבר קרוב לשני עשורים.

"אם בתחילת המילניום ייצרו הקיבוצים מוצרים בכמיליארד שקל בחו"ל, כיום אנו בהיקף יצור של קרוב לפי עשרה", הסבירה דרוק. "באותה עת המכירות בארץ וליצוא נותרו יציבות או גדלו בשיעור צנוע, כך שעיקר הצמיחה של התעשייה הקיבוצית היא למעשה בחו"ל.

"זהו ביטוי לגלובליזציה ולמגמות חיוביות של התקרבות לשווקי יעד, ייעול היצור ופיזור סיכונים, אולם מבחינת האינטרס הלאומי יש לחזק את אמצעי הסיוע והפחתת הרגולציה כדי שיותר מפעלים יבחרו להתפתח כאן בארץ והמשק ייהנה מתוספת של מקומות עבודה".