השם "משוּמשוּ" נשמע תפור על חברת אופנה טרנדית, או אולי מותג צעצועי עץ לילדים. תופתעו, אבל הלוגו מתנוסס דווקא על אריזות של גבינות טבעוניות - צהובות או מלוחות, על ממרחים (ובעתיד הלא רחוק גם תחליפי בשר טבעוניים למהדרין). את מוצרי המזון הטבעוניים מייצרים זה שלוש שנים קיבוץ גן שמואל וחברת הדר פוד, שותפתו העסקית. בשנה שעברה, לאחר שנתיים של ייצור בבית שמש, נחנך בגן שמואל - בהשקעה של 10 מיליון שקלים - מפעל המשתרע על שטח של 900 מ"ר. עד עתה ניתן היה למצוא את הגבינות והממרחים של משומשו במטבחי קייטרינג, במסעדות ובחנויות הטבע, אבל ממש בקרוב הם יעשו עלייה גם לרשתות השיווק הגדולות.

משומשו בגן שמואל. מפעל צעיר שמתפתח מהר. צילום: עמית שטראוס.

ומדוע לא מופיעה המילה 'טבע' בשם המותג הקיבוצי, כמתבקש? ובכן, יש נימוק משכנע. המוצרים של משומשו, מתברר, אינם פונים רק לטבעונים ולצמחונים, אלא גם לסובלים מאלרגיות שונות, לרגישים לגלוטן ולסויה, וגם לקהילה החרדית ולצרכני מאכלי פרווה. המוצרים מבוססים על חלבון אפונה ולא על סויה, ובגבינות השמנת על שמני קוקוס.

שני המנכ"לים - אייל אדוט, בן וחבר גן שמואל, ועומר אליאב - אומרים שהשוק הטבעוני צומח בעקביות, והמטרה של משומשו היא לתת מענה גם לשוק המוסדי, כולל פיצריות, בתי קפה, חברות הסעדה וקייטרינג. על שיתוף הפעולה של שתי החברות הם מסבירים שגן שמואל נחשב כבר שנים לאחד מיצרני המזון המובילים בישראל, ומאחורי חברת הדר פוד יש ניסיון רב בפיתוח ללא גלוטן וגבינות ללא רכיבים מן החי. "אז הוחלט לשלב כוחות. להביא מוצר חדשני, ללא התפשרות על טעם, ונגיש לכולם. מדובר בתחליף בשר מחלבון אפונה. בסופו של דבר נהיה על כל מדף".

נראה מהצד ששוק תחליפי הבשר והגבינות רווי, ושמובילות אותו חברות גדולות המפתחות כל העת מוצרים חדשים. תנובה למשל הכריזה זה מכבר על ייצור תחליפי גבינה מטופו. למה צריך שחקן נוסף במגרש?
אייל אדוט: "אנחנו מייצרים בשני קווי ייצור. באחד תחליפי גבינות רכות וקשות, ובשני תחליפי בשר. בכל אחד מהקווים נשמר הייחוד שלנו, שהוא לא אלרגני וללא גלוטן וסויה. אין חומרים משמרים במוצרים, ואחוזי השומן נמוכים אף על פי שמדובר בחלבונים. התרשמנו שיש רבים שלא אוהבים את המרקם ואת הטעם הדומיננטי של הסויה. השותפים שלנו פיתחו, בעזרת ידע נרכש מהעולם, מוצרים על בסיס חלבון אפונה, וזה כבר סיפור אחר לגמרי. במשך שנים אחדות ביצענו ניסיונות וטעימות, עד שהגענו לתוצאה המצופה.

מוצרי המותג. "יש לנו תחליפי גבינות המשמשים לאפיית פיצות, והם דומים מאוד למקור". צילום: עמית שטראוס

"יש לנו תחליפי גבינות המשמשים לאפיית פיצות, והם דומים מאוד למקור, מה שמאפשר לטבעונים לאכול אותן ללא חשש, וגם לדתיים ולחרדים, משום שהמוצרים הם פרווה. מבחני הטעם שערכנו בקרב הקהל היו מעולים, ומהשוק המוסדי נפרוץ גם לפרטי".

מדוע לא יצאתם עד כה עם תחליפי הבשר?
"כאן דרושים אמצעי ייצור ושיווק אחרים, ואנחנו מתמודדים מול שחקנים גדולים בשוק. אנחנו מחשבים את צעדינו בתחום, ובסופו של דבר תוכלו לאכול תחליפים מבוססי חלבון אפונה. אנחנו מפעל צעיר שמתפתח מהר. אין לנו תקציב גדול לפרסום, וגם זה חשוב מאוד בתחום הזה של המזון. אנחנו גם מפנים מבט לייצוא, ואני משוכנע שנצליח גם בכך".

חשבתם אולי להעסיק את הנשיא ריבלין, צמחוני אדוק, בקמפיין?
"רעיון טוב, אבל אני לא בטוח שהוא יסכים. בכל זאת, נשיא המדינה".