בקיבוץ אילון שבגליל המערבי מאוכזבים משירותי בריאות כללית, על שלא סיפקו לחבר הקיבוץ אריה חרמוני ז"ל שירותי הוספיס ביתי בימים הקשים שעברו עליו לפני מותו ממחלת הסרטן. שירותי ההוספיס הביתי הם חלק מסל השירותים שכל חבר בקופת החולים זכאי לו. לדברי גלית, בתו של חרמוני, נאמר לה שקשה למצוא צוות שיגיע לאביה, כיוון שהוא גר ביישוב רחוק בפריפריה.

על ערש דווי. "מתסכל לשמוע שלא יכלו להביא צוות" | צילום המחשה: שאטרסטוק


אריה, בן 82 במותו, נולד ביוגוסלביה והגיע לאילון במסגרת חברת נוער לאחר מלחמת העולם השנייה. הוא נישא לרחל, בת הקיבוץ, ונולדו להם ארבעה ילדים, שכולם חיים כיום באילון. רחל עבדה בבית התינוקות ובמפעל המוזאיקה, אריה היה מרכז משק וניהל כמה ענפים וחברות. שניהם היו חברי שירותי בריאות כללית, ושילמו את דמי החבר במלואם. בתחילת ספטמבר נפטרה רחל במפתיע בגיל 78, ובנובמבר חלה החמרה במצבו של אריה. הסרטן התפשט בגופו ושלח גרורות לראשו. הוא אושפז לפרק זמן בבית החולים, ולאחר מכן שוחרר לביתו במצב קשה ביותר.


"בתחילת דצמבר ביקשנו שיגיע צוות ויעשה לו הוספיס בית", מתארת גלית. "בצוות כזה יש רופאים, אחיות, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, והם נותנים לחולה טיפול בבית במקום בבית החולים. הבקשה הוגשה על ידי מרפאת הקיבוץ. ענו להם שאין צוות, ושאולי יהיה בעוד יום או יומיים. כשראינו שהמצב מחמיר, ושכבר לא עונים למרפאה שלנו, התקשרתי בעצמי למנהל צוות ההוספיס הביתי שנמצא בחיפה. כשפניתי אליו, הוא אמר לי שאנחנו נמצאים בפריפריה, ושאי אפשר לבוא אלינו כי זה רחוק, והוא לא מוצא צוות שייסע לכאן. הוא חזר הרבה פעמים על המילה פריפריה".


מה הרגשת כששמעת את זה?
"זה היה מתסכל מאוד. לא נראה לי שמנהל הצוות אשם בזה. הוא דווקא ענה לי וניסה לעזור, אבל ברור שיש פה אפליה לרעה בין המבוטחים בתוך הקופה. אני חושבת ששירותי בריאות כללית מושפעים מרוח המפקד של מדינת ישראל, שהפריפריה מעניינת אותה פחות מאשר מרכז הארץ. כשזו הרוח, אז לא מוצאים צוותים לשלוח לפה, וטוענים שאין די אנשים שייסעו צפונה, כאילו שאנחנו לא חלק מהמדינה".


זו אמירה קשה.
"אני חושבת שרוח המפקד של ממשלת ישראל היא שאנחנו לא מעניינים, ונתניהו אמר זה בקריית שמונה בצורה פשוטה מאוד. בעיניי זה קשור גם להתנהגות של קופת החולים".


ההתנהלות מול צוות ההוספיס הביתי החלה בתחילת דצמבר, וב־18 בדצמבר, כשנמסר למשפחה שהצוות הצליח לגייס רק אחות שתבוא לאילון, ולא צוות שלם, אריה נפטר. "אם אנחנו מקבלים חצי מהשירותים של קופת חולים, אולי נשלם להם גם חצי מדמי החבר", אומרת גלית במרירות.


במכתב שהתקבל בקיבוץ לאחר מותו של חרמוני, טענו אנשי מחוז הצפון בשירותי בריאות כללית שהבקשה להוספיס ביתי הגיעה אליהם מאוחר, ושהם מצטערים שלא הספיקו להשלים את הקמת הצוות עד לפטירתו של אריה. נוסף על כך הם מציינים כי הם מעוניינים בהמשך הידברות עם הקיבוץ.


את גלית תגובת הקופה אינה משכנעת. "אשמח לפגוש אותם ולהגיד להם את דעתי עליהם. אנחנו לא שוקלים לתבוע מהקופה פיצוי כספי, אלא התייחסות ראויה לאנשים שגרים רחוק מהעיר הגדולה. זו תחושה קשה וכואבת, כשלפתע בשעת מצוקה אתה מוצא את עצמך לבד, בעיקר כשאתה מלווה הורה אהוב כל כך".


דוד שטיפט, מזכיר אילון, מספר שכשראו בקיבוץ שהצוות מסרב להגיע, שלחו המזכירות והמרפאה מכתב תלונה בנושא זה לכל הגורמים הרלוונטיים. "ניסינו לערב את המועצה האזורית, אבל זה לא עזר. אחרי שאריה נפטר קיבלנו את מכתב התגובה מקופת חולים, ואין לנו יותר מה לעשות בנושא הזה. לפני שנתיים בדקנו אפשרות לעבור קופה, ועכשיו אנחנו מטפלים בזה שוב".


מה המסקנה שלך מהפרשה הזאת?
"אני חושב שיש פגיעה מהותית בתושבי הפריפריה, וזו דוגמה קלסית לנושא הזה. הממשלה אינה עומדת בהחלטות שלה, וזה לא רק בתחום הבריאות".


משירותי בריאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי נמסר: "ראשית, ברצוננו להביע את השתתפותנו הכנה באבלה ובצערה של המשפחה. חשוב לנו להעניק שירות שוויוני בכל יישוב, ואנו עושים זאת בפועל: צוותי אשפוזי הבית והוספיס בית שלנו מגיעים ליישובים מרוחקים ביותר, וכמובן גם לקיבוצים ברחבי הגליל המערבי.


"מדובר במקרה חריג, שבו הגיעה הפנייה בשלב מאוחר מאוד, ולדאבוננו טרם הספקנו להשלים את הקמת הצוות עד לרגע פטירתו של מר חרמוני ז"ל. יש להדגיש כי מייד עם הגיע הפנייה, יצרה אחות היחידה קשר עם האחות בקיבוץ, כדי להנחותה כיצד ללוות את החולה עד לכניסתו של צוות הוספיס בית. כך גם ד"ר דגש, מנהל היחידה, היה בקשר עם המשפחה, וכן הנחה מקצועית את רופאת הקיבוץ כיצד ללוות את המטופל עד לכניסתו המתוכננת של צוות הוספיס בית. במקביל הוחל בפעילות אינטנסיבית להקמת צוות מטפל שילווה את החולה ומשפחתו בהוספיס בית. אותרה כבר אחות, והיא אכן עמדה להגיע לביקור ראשון בבית החולה בקיבוץ באותו יום אחר הצהריים, אך לצערנו התבשרה בדבר פטירתו עוד טרם הספיקה להגיע. במקביל פעלנו לאיתור רופא לצוות, אך פרק הזמן שהיה בידינו במקרה זה היה קצר מדי, לדאבון כולם.


"הפקנו לקחים מהאירוע, והצוותים בשטח תודרכו לעדכן את היחידה להמשך טיפול בעוד מועד, עוד טרם הגיע החולה לשלבים האחרונים של חייו, בדבר הצורך להיערך להכנת צוות הוספיס בית מותאם עבורו, כדי שנוכל להפעילו מייד בהגיע רגע האמת.
"יש להדגיש כי היקף השירות, הזמינות והנגישות של שירותי כללית, גם ביישובים המרוחקים ובהתיישבות, גדול בהרבה ממה שניתן למצוא בקופות החולים האחרות. צר לנו על כי בנסיבות שנוצרו לא הספקנו לתת למשפחת חרמוני מענה מיטבי, כפי שאנו מורגלים".