אמש, ערב תשעה באב, קראו מאות אלפים בארץ ובעולם את מגילת איכה וקוננו על חורבן בית ראשון. היום הזה מסמל כמה וכמה אסונות שעברו בני ישראל במדבר, וגם כאלה שעברו על אלה שהתיישבו לבסוף בארץ המובטחת.

לחברים אין מקום קדוש, יש לב פועם. יוגב עם רעייתו דניאלה, צילום: אלבום משפחתי

אבל למרות המימד הטראגי שביום הזה, אותו רבים הופכים ליום לימוד בעד ההיאחזות בארץ ונגד ירידה ממנה, הקיבוצים מתעלמים ממנו כמעט לחלוטין. בנימין (בוג'ה) יוגב, חבר בית העמק ומנהל מכון וארכיון החגים הקיבוצי שיטים בבית השיטה, מכנה עצמו "הרב החילוני של בית העמק".

יוגב מבכה את ההתעלמות הקיבוצים מהיום הזה, וטוען כי גם אדם חילוני כברל כצנלסון כתב כבר ב-1934 מאמר בעיתון דבר בשם "חורבן ותלישות", שבו סיפר כי שמע על החלטת הסתדרות הנוער העובד והלומד לצאת למחנה קיץ דווקא באותו לילה שבו מבכה עם ישראל את חורבנו ושעבודו, והצטער על כך מאוד.

כצנלסון כתב כי אין להעלות על הדעת שמישהו עשה זאת במתכוון ובכדי להתריס נגד הדתיים, אבל אי הידיעה היא שמעוררת אצלו מחשבות נוגות על הרמה התרבותית של המדריכים בתנועות הנוער ועל ערך הפעילות שלהם.

יוגב כינס אמש בקיבוצו את ותיקי בית העמק, וקיים ערב לימוד תחת הכותרת "אגדות החורבן". גם בבית השיטה נערך אירוע דומה, שבו קראו את מגילת איכה ודיברו עליה.

"במדרשת בינ"ה וגם בעלמא התייחסו לערב תשעה באב באמצעות לימוד, והנוער העובד והלומד התכנס בכיכר רבין וקרא את מגילת איכה", אמר יוגב, "לעומת זאת, במרבית הקיבוצים אין כלל התייחסות. כואב לי שהיום הזה לא זוכה לאותה מידה של התייחסות כמו מועדים אחרים בלוח השנה היהודי. בהחלט יש כאן תחושה של החמצה".

האם אתה יכול להשוות את חדר האוכל הקיבוצי שחדל מלהתקיים בקיבוצים רבים לבית המקדש שנחרב?

"לא הייתי מכנה אותו בית מקדש, אבל אין ספק שזה היה הלב הפועם של הקיבוץ. לחברי הקיבוצים אין מקום קדוש, אלא לב פועם".

אתה רואה את אי ציון יום האבל גם ככישלון של מכון החגים הקיבוצי שבראשו אתה עומד?

"מודה באשמה ומצר על כך. צריך להחזיר את תשעה באב גם למסורת התרבותית של הקיבוץ המתחדש. אני לא אומר שצריך לשבת על הרצפה ולשאת קינה, אבל כן לקיים סוג של לימוד ועיון.

"חלק מהעם לא מבין מדוע נסגרים בתי השעשועים בערב תשעה באב, וחלק אחר מוכן לשלם קנס ולפתוח את העסק. היו גם כאלו שביקשו לציין את יום כיפור בתאריך הזה, אבל לדעתי זה יפגע במסר של הימים הקדושים האלו. יום כיפור הוא יום אבל פרטי, ותשעה באב הוא יום אבל לאומי. לא צריך לצום, אבל גם לא להתעלם ממה שיום כזה מסמל עבור העם הזה".