במועצת התנועה הקיבוצית הציג ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, את רשימת חברי קיבוצים המתמודדים במפלגות שונות על מקום בכנסת ה־21. אחד השמות ברשימה היה אמיתי פורת, מזכ"ל הקיבוץ הדתי, שעליו אמר מאיר שהוא מתלבט בין השתלבות ברשימת הבית היהודי לבין השתלבות בימין החדש. אז זהו, שלא. "זה נופך פרשני של ניר", אומר פורת. "זה נכון שדיברו איתי משתי המפלגות, וזה נכון שניר קיווה שאגיע לכנסת, אבל בסופו של דבר החלטתי להישאר בתפקידי, ואני לא מועמד לחברות בכנסת".

רוב חברי אותה רשימה לא יגיעו לכנסת. יש סיכוי לאלון שוסטר בחוסן לישראל

"יכול להיות שיהיה לנו בכנסת נציג מהקיבוץ הדתי. אחד החברים החדשים בראש צורים, אורי שכטר, נמצא ברשימת הימין החדש, אבל אני לא יודע באיזה מקום הוא יהיה (נכון לכתיבת שורות אלו, נ"ג). אשמח אם אלון שוסטר ייבחר. הוא ידיד אמיתי של הקיבוץ הדתי, איש ערכי, ציוני ונציג נאמן של החקלאות ושל ההתיישבות".

הכל פתוח. פעם זה היה מפד"ל, היום זה אחר לגמרי | צילום ארכיון: אבי אוחיון, לע"מ

לפני יותר מעשרים שנה היה בקיבוץ הדתי נציג פוליטי, איש המפד"ל, אברהם שטרן ז"ל מעין הנצי"ב. הוא מילא תפקיד דומה לזה שממלאים כיום בתנועה הקיבוצית חניק מרשק ממפלגת העבודה ויורי קנדל ממרצ. אף שהתפקיד הזה כבר לא קיים, תנועת הקיבוץ הדתי המשיכה להיות מזוהה עם המפד"ל, שהפך לבית היהודי. במערכת הבחירות הנוכחית נוצרה מציאות חדשה, שבה הבוחרים הדתיים מתלבטים בין הבית היהודי בראשות הרב רפי פרץ, לימין החדש בראשות איילת שקד ונפתלי בנט.

לדברי פורת, ייתכן שבחודש הבא תכונס מועצת הקיבוץ הדתי לפגישה עם נציגי שתי המפלגות, אך כיום אין עמדה רשמית של תמיכה תנועתית באחת מהן.

"מאז ומעולם היה הקיבוץ הדתי חלק מהציונות הדתית הפועלית", אומר פורת, "ותמיד היינו גורם מתון הן בהקשר המדיני והן בהקשר הדתי. אפיינה אותנו בעיקר החתירה להסכמות בנושאי דת ומדינה והקשר אל יהדות התפוצות. היו לנו אמנות בין דתיים לחילוניים שניסינו ליישם, עוד לפני האמנה שנחתמה בין פרופסור רות גביזון והרב יעקב מדן, שגם אותה הבאתי למועצת התנועה הקיבוצית בהצעה ששתי התנועות יקדמו אותה ביחד. זו העמדה הבסיסית שלנו, גם כשרוב חברי הקיבוץ הדתי הצביעו למפד"ל ואחר כך לבית היהודי".

אמיתי פורת. צילום הקיבוץ הדתי

הגישה הזאת מאפיינת כיום יותר את הימין החדש, ששם פחות דגש על הדת ויותר על חיבור בין דתיים לחילוניים

"זה נכון שבנט משך לימין החדש את הפלג המתון יותר, אלו שאורי אורבך קרא להם 'הדתיים הנורמליים', ויצר כמעט בהגדרה את הבית היהודי כמפלגה חרד"לית. פחות מיינסטרים. יו"ר המפלגה, הרב רפי פרץ, הוא דמות מעניינת בהקשר הזה. בתי המדרש שהוא למד בהם הם חרד"ליים יותר, ולמרות זאת הוא איש רחב אופקים, עם חיבור כלל־ישראלי, שבמכינה שלו בעצמונה עוברים כל הגוונים בציונות הדתית. עם זאת, עדיין קיימת החלוקה שתיארתי בין דתיים מתונים הנוטים לימין החדש, שעדיין מתעצב והמסרים שלו לא ברורים עד הסוף, לבין הבית היהודי, המזוהה יותר עם הזרם החרד"לי בציונות הדתית".

מה לדעתך יחסי הכוחות בקרב חברי הקיבוץ הדתי בין שתי המפלגות?

"יש אצלנו לא מעט חברים שיתמכו בימין החדש, ויש כאלו שיישארו לתמוך בבית היהודי. מעבר לזה, תמיד היו בקיבוץ הדתי עשרים עד שלושים אחוזים מהחברים שהצביעו למפלגות המרכז־שמאל. פעם הייתה מפלגת העבודה הייתה רלוונטית, וכיום אלה יכולות להיות יש עתיד או חוסן לישראל".

אף שפורת נמנע מלומר את עמדתו האישית, הוא מציין כי המגמה של הימין החדש להשתלבות הציונות הדתית עם כל עם ישראל תואמת את ערכי תנועת הקיבוץ הדתי. "הכיוון הזה הוא חיובי מבחינה סוציולוגית", אומר פורת, "ונראה בהמשך לאן זה ייקח את המפלגה. מבחינת המצע החברתי־כלכלי, הימין החדש דוגל בשוק חופשי, שאין לנו ויכוח על זה, אבל היינו רוצים לראות איזונים בהקשר החקלאי, וגם לראות שהחברה הזאת יודעת לתת מענים בנושא הפערים החברתיים. הנושא הזה לא ברור דיו בימין החדש, ואני מקווה שהתמונה תתבהר עד הבחירות".